
În sec XVII, apare un mare gânditor, care
curăță profund tot acest proces de cunoaștere creat în jurul lui Dumnezeu. El
se numește Blaise Pascal. El e ferm convins ca faptele sunt, si nu poți
demonstra împotriva lor doar atunci când ești irațional : ”contra factum non
est argumentum”. Pascal spune că creștinismul e singura religie care explică
faptele, mergând pe logica lui Platon, de ”a doua navigare”. În ”prima navigare”
, vântul împinge vaporul, ”motorul” fiind pânza. Vântul e văzut în acest caz ca
fiind simțurile. Dar nu mereu vântul poate pune în mișcare un vapor. Atunci se
intră în ”a doua navigare”, atunci când ambarcațiunea se poate pune în mișcare
cu ajutorul vâslelor. Vâslele, în acest caz, e rațiunea. Creștinismul, de
asemenea, scoate în evidență paradoxurile omului, mizeria și grandoarea.
Pascal: dialectica mizeriei și a grandorii. Aceste paradoxuri, se găsesc,
făcând o analogie, și în cazul luminii, ea fiind și corpuscul (foton) cât și
ondulatorie, două stări care sunt în antiteză.
De ce ne rugăm? Doar atunci se poate produce un dialog cu lumea. Rugăciunea ne
poate transfera într-o altă dimensiune, rațiunea deschizând o ușă unde spațiul
și timpul se anulează, introducând inima, ea, putând apoi dialoga într-un
supra-dialog. Doar prin acest instrument se poate ajunge la conștientizarea lui
Dumnezeu, acest lucru nefiind necesarmente în cazul în care Dumnezeu se revelează
direct omului. Cunoașterea deplină se poate face fără biserică? Da și nu! Țuțea
ne explică starea de revelare si de inspirare. Omul e purtător de Dumnezeu, iar
acțiunea Lui, ca Creator, poate fi directă sau indirectă. Când acțiunea e
directă, omul poate avea acces la Dumnezeu fără canalizarea energiilor, deodată
cu ale altor oameni, în spații liturgice. Omul poate trăi fără Împărtășanie, el
fiind Împărtășit în permanență cu Dumnezeu. Biserica are rolul doar de a arunca
o scară către Divin, prin Tainele săvârșite în interiorul ei. Are rol de
transcedere.
Din păcate, în zilele noastre, se face o mare
confuzie intre Biserică, ca și corp unit, toți oamenii din interiorul ei
formând acel corp, și Biserică ca instituție. O confuzie voită, evident! Să nu
mai pomenesc de religie, expresie schingiuită total. Necunoaștere? Ignoranță? Omul
trebuie ținut la un nivel de animal, de consumator. Îi trebuie închise
portalurile, transcederea spre sus, ieșirea din matricea mizeriei. Oameni din
domeniul științei au înțeles lucrul acesta, arătând nevoia omului de a fi
împreună, de a merge pe cunoaștere, de a deveni logici și de a înțelege
complexitatea sufletului omenesc, acolo unde Dumnezeu e prezent. Au înțeles că
Biserica poate fi un propulsor excepțional spre cunoașterea de sine, spre
identificare cu Dumnezeu. Iar stâlpii Bisericii nu sunt altceva decât credința,
dragostea și iubirea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu